1:32 Ombouw projecten

dinsdag 18 augustus 2015

Blokpost 32 Nieuws 18 Augustus 2015

Er is weer voortgang te melden over de bouw van de 1:32 spoorweg “Kupferzell”.

750mm Smalspoor railbouw.
Het bouwen van het 750mm smalspoortraject gaat gestaag voort. Het eerste wissel is gereed en meteen een lastige omdat dit eerste wissel in een boog ligt. Er is gebruik gemaakt van de door WENZ geleverde onderlegplaten de glijplaten voor de wisseltongen zijn zelfgemaakt. Door de lage profielhoogte en de finescale uitvoering ziet het wissel er erg realistisch uit. Volgende klus zijn de twee wissels voor het omloop spoor. De bielsen en wisselhouten voor het gehele smalpoortraject zijn allemaal gemaakt en op hun definitieve plaats neergelegd. Er is nog behoorlijk wat te doen om het gehele traject berijdbaar te maken.
750 mm smalspoorwissel puntstuk en details. Foto CdJ 

Smalspoorwissel in de boog van het omrijdspoor. Foto CdJ.
Railbouw normaalspoor.
Na een afwachtende periode waarin de levertijd van de finescale S49 normaalspoor onderdelen alsmaar vooruit geschoven werd is er nu eindelijk een doorbraak. Tijdens de afgelopen spoor 1 show in Sinsheim de nieuwe leverancier gesproken over de levering van de nog noodzakelijke onderdelen om het “Kupferzell” emplacement compleet te maken. In de komende weken worden de onderdelen verwacht en kunnen we aan de slag. Er zijn een aantal verbeteringen aangebracht aan de wissels. Nu is het mogelijk om ook het z.g.n “Spitzklammerverschluβ” echt werkend te monteren. Deze onderdelen zorgen er voor dat de wisseltongen realistisch bewegen en vergrendeld worden tegen het open rijden. De z.g.n “Stutzknaggen” ontbreken ook niet. Met toevoeging van de genoemde onderdelen zijn de wissels voor 100% realistisch en supergedetailleerd.
 1:1 Spitzklammerverschluβ.   Foto CdJ
Detaillering van de BR95 037
Aan de fraaie KISS BR95 037 tenderlocomotief ontbraken toch wat details die het gezicht van de locomotief bepalen. Het meest opvallend was het ontbreken van de fluit. En wat is nu een stoomlocomotief zonder fluit. In de DRG periode waren een aantal BR95 locomotieven voorzien van een horizontale fluit gemonteerd op de vuurkist. Later werd de standaard verticale fluit gemonteerd. Een horizontale fluit was niet verkrijgbaar in de onderdelenmarkt dus zelf maken was de enige oplossing.
Horizontale fluit op de vuurkist BR95 037.  foto CDJ
Ook ontbrak op de rookkast het  “Luftsaugeventil”  dit ventiel stond in verbinding met de stoomverzamelkast. Ook dit onderdeel was niet verkrijgbaar dus ook dit onderdeel moest zelfgemaakt worden. Van beide onderdelen waren inmiddels door inzet van Arnold tekeningen beschikbaar. De onderdelen zijn gemaakt door mij en aangebracht op de locomotief die nu een stuk completer er uitziet. Waarom deze gezichtsbepalende onderdelen door KISS “vergeten” zijn is ons een compleet raadsel.  Maar goed voor mijn DRG BR95 037 is het opgelost.
"Luftsaugeventil" afmeting 6.0 x 5.4mm   Foto CdJ

"Luftsaugeventil" op de juiste plaats. Foto CdJ
Voor de “witte handschoenen” messing modellen kopers is het modificeren van een messing model misschien een vorm van “heiligschennis” maar ik heb daar totaal geen moeite mee ik vind het extra aanbrengen van details een must bij dit soort modellen.

DRG bovenleiding.
We zijn inmiddels ook aan het bestuderen hoe de oude DRG bovenleiding er uitzag. Er is behoorlijk wat documentatie over en er zijn ook een aantal varianten uit de periode van voor de oorlog. Kortom uitzoekwerk genoeg.  De levering van de eerste E-lok is aanstaande de fraaie DRG E32 12 in de vooroorlogse blauwgrijze kleurstelling. Op de Sinsheimshow waren de door KM1 geproduceerde E32 in verschillende uitvoeringen te zien en het is een prachtig supergedetailleerd model geworden.

DRG E32 19   Foto BBC.
Materieel uitbreiding.
Om het materieel voor de “Kupferzell” spoorweg compleet te krijgen en ook passend in de uitgebeelde periode zijn er nog wat bestellingen uitgegaan.Voor het personenverkeer 4 DRG coupe rijtuigen van het fabricaat Märklin. Deze nieuw ontwikkelde rijtuigen worden in eenmalige oplage in KPEV en gelukkig ook DRG uitvoering geproduceerd en zouden dit jaar nog geleverd worden. Tijdens de Sinsheimshow was een model van de KPEV uitvoering te zien en de detaillering en de complete binneninrichting met DCC schakelbare verlichting deed me besluiten om deze rijtuigen aan te schaffen. Voor een 4 assig rijtuig is de lengte vrij kort past prima op de “Kupferzell” spoorweg. De rijtuigen worden geleverd met NEM wielen welke uiteraard vervangen worden door finescale wielen. De onooglijke Märklin koppelingen worden vervangen door schroefkoppelingen. Als de rijtuigen geleverd zijn is er weer werk aan de winkel.Voor het goederenverkeer is nog een DRG wagon van het type “Dresden” besteld. Deze geslotenwagon is ook een nieuwe ontwikkeling van Märklin. Veel details zijn aanwezig zoals compleet remsysteem enz. Ook voor deze wagon gaan we Nolte finescalewielen,schroefkoppelingen, extra details aanbrengen.


DRG BR 98.7 Mallet.
Tot de grote verbazing lanceerde KISS Modellbahnen vlak voor hun bedrijfsvakantie de aankondiging dat ze de bay. BB II BR98.7 Mallet gaan produceren. Deze voor de secundaire lijnen ontwikkelde kleine BBII Mallet locomotief is een welkome aanvulling voor de liefhebber van de kleine locomotieven. En goed inzetbaar. De DRG nam de hele serie van 31 locomotieven over zij kregen de bedrijfsnummers 98 701 t/m 98 731. Eind jaren dertig was de gehele serie van 31 locomotieven buitendienst gesteld op een enkeling na die als werklocomotief werd ingezet bij particuliere bedrijven. Zo was er een exemplaar de 98 727 in dienst bij een suikerfabriek en werd dan ook “Zuckersussie “ genoemd. Op mijn verlanglijst stond ook dit type locomotief. Fulgurex heeft deze ook geproduceerd in de jaren 90. Op de tweedehands markt wordt er wel eens een exemplaar aangeboden maar de prijs is te hoog de detaillering en uitvoering is matig. Maar nu KISS deze fraaie machine gaat maken was het besluit snel genomen om de machine te bestellen incl ombouw naar finescale wielen. Levertijden totaal nog onbekend maar we wachten gewoon af dat zijn we inmiddels wel gewend van alle leveranciers.

Bay BB II Mallet later DRG BR 98. 7  Foto ??
Carl en zijn collega’s
Inmiddels is Carl met Friedrich zijn nieuwe collega vertrokken naar de leverancier van de BR 98.8. in Viernheim. Friedrich wordt de vaste machinist van deze nieuwe machine die in September wordt afgeleverd. Carl de vaste machinist van de BR 58 1419 gaat als oude haas mee om de afleverdocumenten en testritten te beoordelen. Als de BR 98.8 in dienst komt gaat dit een behoorlijk aantal rangeerbewegingen schelen op het station. Ook Carls nieuwe collega Dieter is op reis naar Lauingen om de nieuwe E32 te gaan controleren want ook deze machine staat op het punt om geleverd te worden. Carl gaat dit keer niet mee want hij heeft geen idee hoe zo’n nieuwe elektrische locomotief werkt. Voorlopig houdt Carl zich bezig met de stoomlocomotieven. Carl heeft wel gesolliciteerd op de functie van depotopzichter. Het nieuwe depot met een draaischijf van 20,5 meter is nu in aanbouw en de directie is op zoek naar deskundig personeel. Carl met al zijn ervaring op de locomotieven heeft wel oren naar een wat rustige baan. Afwachten maar of hij gekozen wordt. Door de directie is aan Carl en zijn collega’s bekend gemaakt dat er voor het werk op de lijn ook een BR98.7 Mallet wordt aangeschaft. Voor Carl is dit een type locomotief waar hij geen ervaring mee heeft behalve dan de smalspoor mallet  BR 99.633 waar hij samen met de vaste machinist Ludwig een proefrit heeft gemaakt.


Cor de Jong.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten