1:32 Ombouw projecten

Literatuur

Om een voorbeeld goed na te bouwen is het verstandig om wat literatuur te verzamelen en bij de hand te hebben waar een stuk historie en voorkomende voorbeeld situaties in te vinden zijn.

- o -

Voor mijn verjaardag ontving ik als geschenk van een Blokpost-Nul vriend een fraai boekwerk over de elektrische locomotief van de Baureihe E32.

Die Baureihe E 32 
(bayerische EP2)

Door:  Frank Lüdecke
Uitgegeven door Eisenbahn-Kurier Verlag GmbH
ISBN 3-88 255-203-4
Uitgave maart 1980.

Dit 150 pagina's tellende boekwerk beschrijft de historie van de E32 van begin tot het einde. Een complete technische uitleg over de bouw en werking van deze kleine elektrische locomotieven, omloop en overzichten waar de locomotieven waren gestationeerd. Een uitgebreid fotodeel geeft de machines weer tijdens het bedrijf en de veranderingen welke hebben plaats gevonden. Mooi een leerzaam boekwerk, en zeker omdat ik voor mijn 1:32 spoorweg de E32 12 van KM1 heb besteld in de fraaie blau/grijze kleurstelling zoals ze voor de oorlog bij de DRG hebben gereden. Het model was al te zien op de spoor 1 beurs in Sinsheim en zag er fantastisch uit. In mijn H0 Fleischmann tijd was ik ook al gecharmeerd van deze locomotief maar eigenlijk nooit aangeschaft.



CdJ

- o -

Na onze, mijn vrouw en ik, bezoeken aan het Techniekmuseum in Berlijn en Verkeersmuseum in Luzern is mijn belangstelling voor de oude eloks behoorlijk aangewakkerd. Zeker de machines waar we nog koppelstangen zien en de elektrotechniek gewoon bombastisch en degelijk is. In Berlijn was ik behoorlijk gecharmeerd van de E71 de kleine goederen elok met de twee korte draaistellen waar de wielen via blindwielen en koppelstangen bewogen worden. Ook de kleine E32 is een favoriet van mij. Van de E71 is heel recent een boek verschenen.

Die Ellok-Baureihen E01 en E71¹

Entwicklung, Einsatz und Verbleib der ES9-19 und EG511-537.
100 Jahre elektrische Serienlokomotiven de Königlichen-PreuβischenStaatsbahn.


Door Peter Glanert / Wolfgang-Dieter Richter / Thomas Borbe.
Uitgegeven door VGB Verlagsgruppe Bahn
ISBN 978-3-8375-1258-8





Dit 192 pagina's tellende boekwerk geeft de ontwikkeling en historie weer van deze markante locomotieven die ook op zijlijnen te vinden waren. Ook op de afgeleide typen wordt ingegaan inclusief de ontwikkeling van bovenleiding met alles wat daarbij hoort. Van deze in 1914 in dienst gestelde locomotieven hebben een aantal het uitgehouden tot in het jaar 1959. Gelukkig aan beide kanten van de toenmalige Duits - Duitse grens erkende men het technisch historische belang van deze machines. Hierdoor zijn er gelukkig 3 locomotieven in een museum terecht gekomen. De E71 30 in het Verkeersmuseum te Dresden, de E71 19 in Koblenz-Lützel en de E71 28 in het Techniekmuseum te Berlijn. Het boek is rijkelijk voorzien van tekeningen en oude foto's van de E71 en aanverwante machines. Niet echt goedkoop €39,95 maar zijn geld waard en weer een waardevolle aanvulling voor de Blokpost-Nul bibliotheek.

Op mijn spoor 1 baan "Kupferzell" worden een aantal sporen van DRG bovenleiding voorzien. De E32 is besteld en gaat nu geleverd worden, de E71 er komt een 1:32 model uit bij een leverancier waarmee ik nog geen ervaring heb. Eerst nog wat onderzoek doen naar de kwaliteit van deze leverancier. Inmiddels is het onderzoek gedaan en is de E71 besteld bij Locmotiv Manufactory Austria. Levering zal nog wel even duren.  Jammer dat veel modelbouwers in spoor 0 en 1 zo vastzitten aan de Epoche 3 periode. In de oude Epoche 1 en 2 perioden is zoveel moois te beleven unieke machines en oplossingen.


CdJ

- o - 

Bij Eisenbahn Kurier is een nieuw boek verschenen:

Die Baureihen  99 64-71 und 99-19

Sachsens Schmalspurbulle und seine Verwandten.


Dirk Lenhard,

Marko Rost,
Dietmar Schlegel.

Uitgeven door EK-Verlag GmbH.

ISBN 13:978-3-88255-197-6

Im Jahr 1918 fertigte die Firma Henschel 20 Loks mit 750mm Spurweite für die Heeresverwaltung. Von diesem modernen und leistungsfähigen Fünfkuppler übernamen 1919 die Sächsischen Staatsbahnen für ihre Schmalspurbahnen 15 Stück als sächsische Gattung VIK. Bisher fast unbekant blieben fünf ähnliche, hier gezeigte Loks mit Luttermöller-Treibwerk der Heeresverwaltung. Ausser den Nachbauten für Sachsen beschaffte die junge Reichsbahn für die württembergischen 750-mm-Schmalspurstrecken entsprechend ausgerüstete Nachbauten und adpatierte die Konstuction kurzerhand auch für die Meterspurstrecke Nagold - Altensteig. Ende der zwantiger Jahre verfügte die DRG über stolze 66 Lokomotiven dieser Bauart. Den  Schlusspunkt bilden die sieben Neubaulokomotiven, die Mitte der sechziger Jahre unter alter Nummer bei der Deutschen Reichsbahn in der DDR entstanden. 


Akribisch beschreiben und dokumentieren die Autoren in diesem reich bebilderten Werk die Beschaffungsgeschichte, die Technik, den Einsatz und den Verbleib der Loks  auch im Ausland. Dabei förderten sie durch intensive Recherchen auf der Grundlage umfangreicher Akten und Orginalunterlagen viele neuen und unbekanten Fakten zu Tage und können nun alte Fehler korrigeren.





In dit 240 pagina's tellende prachtige boek is beschreven de ontwikkeling en historie van deze smalspoorlocomotieven waarvan de eerste 20 in 1918 door Henschel zijn gebouwd voor 750 mm spoorwijdte. Alle typen zijn uitgebreid beschreven met daarbij een groot aantal tekeningen. Een groot aantal zwart wit als kleuren foto's zijn in dit boekwerk te vinden.
Voor de spoor 1 liefhebbers gaat KM1 dit type locomotief BR99 64-65 produceren voor 750mm spoorwijdte.
Dit boek mag in de collectie van smalspoor liefhebbers niet ontbreken.

CdJ

- o-

Over de ontwikkeling van de spoorwegen in Württemberg is het volgende boek als nadruk in 1981 verschenen.

Otto Super
Die Entwicklung des Eisenbahnwesens
im Königreich Württemberg.

Herausgegeben von Wolfgang Fiegenabum.

Kohlhammer edition Eisenbahn.

Dit lijvige boekwerk is een nadruk in 1981 van het orgineel wat verschenen is in 1859.
Het is gedrukt in de oude Duitse taal en letters. Een beetje moeilijk te lezen maar er is in het boek een schat aan informatie te vinden over de ontwikkeling van de spoorwegen in Württemberg. Het boek was in 1895 een gedenkboek uitgegeven naar aanleiding van het 50 jarige jubileum van de opening van de eerste spoorlijn in Württemberg op 22 Oktober 1845. Ontzettend fraai boek met veel tekst maar ook een aantal zeer oude foto's en tekeningen.


CdJ

- o -

Specifiek over de 750mm smalspoorlijnen in Baden-Württemberg is het volgend boek verschenen.

Kurt Siedel
Schmalspur in Baden-Württemberg Die staatlichen Schmalspurbahnen.
Typenskizzen von Rudolf Stöckle.
1977
ISBN 3-921703-19-0
324 Blz.

Dit uitvoerige boek geeft heel duidelijk weer hoe de smalspoorlijnen in Baden-Württemberg waren opgezet en ze geëxploiteerd werden. Ook wordt het gebruikte materieel uitvoerig beschreven.


CdJ

- o -

In het onderstaande boek worden alle typen Duitse smalspoor stoomlocomotieven beschreven.

Jan Reiners
Deutsche Schmalspur-Dampfloks im Bild
2007
ISBN:978-3-613-71316-1
128 blz
Transpress.


CdJ
- o -